سُوۡرَةُ النّجْم
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
وَٱلنَّجۡمِ إِذَا هَوَىٰ (١) مَا ضَلَّ صَاحِبُكُمۡ وَمَا غَوَىٰ (٢) وَمَا يَنطِقُ عَنِ ٱلۡهَوَىٰٓ (٣) إِنۡ هُوَ إِلَّا وَحۡىٌ۬ يُوحَىٰ (٤)
عَلَّمَهُ ۥ شَدِيدُ ٱلۡقُوَىٰ (٥)
ذُو مِرَّةٍ۬ فَٱسۡتَوَىٰ (٦)
وَهُوَ بِٱلۡأُفُقِ ٱلۡأَعۡلَىٰ (٧)
ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّىٰ (٨)
فَكَانَ قَابَ قَوۡسَيۡنِ أَوۡ أَدۡنَىٰ
(٩) فَأَوۡحَىٰٓ إِلَىٰ عَبۡدِهِۦ
مَآ أَوۡحَىٰ (١٠) مَا كَذَبَ
ٱلۡفُؤَادُ مَا رَأَىٰٓ (١١) أَفَتُمَـٰرُونَهُ ۥ عَلَىٰ مَا يَرَىٰ (١٢) وَلَقَدۡ رَءَاهُ نَزۡلَةً أُخۡرَىٰ (١٣)
عِندَ سِدۡرَةِ ٱلۡمُنتَهَىٰ (١٤)
عِندَهَا جَنَّةُ ٱلۡمَأۡوَىٰٓ (١٥)
إِذۡ يَغۡشَى ٱلسِّدۡرَةَ مَا يَغۡشَىٰ
(١٦) مَا زَاغَ ٱلۡبَصَرُ وَمَا
طَغَىٰ (١٧) لَقَدۡ رَأَىٰ مِنۡ ءَايَـٰتِ
رَبِّهِ ٱلۡكُبۡرَىٰٓ (١٨) أَفَرَءَيۡتُمُ ٱللَّـٰتَ وَٱلۡعُزَّىٰ (١٩) وَمَنَوٰةَ ٱلثَّالِثَةَ ٱلۡأُخۡرَىٰٓ (٢٠)
أَلَكُمُ ٱلذَّكَرُ وَلَهُ ٱلۡأُنثَىٰ
(٢١) تِلۡكَ إِذً۬ا قِسۡمَةٌ۬
ضِيزَىٰٓ (٢٢) إِنۡ هِىَ إِلَّآ أَسۡمَآءٌ۬
سَمَّيۡتُمُوهَآ أَنتُمۡ وَءَابَآؤُكُم مَّآ أَنزَلَ ٱللَّهُ بِہَا مِن
سُلۡطَـٰنٍۚ إِن يَتَّبِعُونَ إِلَّا ٱلظَّنَّ وَمَا تَهۡوَى ٱلۡأَنفُسُۖ
وَلَقَدۡ جَآءَهُم مِّن رَّبِّہِمُ ٱلۡهُدَىٰٓ (٢٣) أَمۡ لِلۡإِنسَـٰنِ مَا تَمَنَّىٰ (٢٤)
فَلِلَّهِ ٱلۡأَخِرَةُ وَٱلۡأُولَىٰ (٢٥)
۞ وَكَم مِّن مَّلَكٍ۬ فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ
لَا تُغۡنِى شَفَـٰعَتُہُمۡ شَيۡـًٔا إِلَّا مِنۢ بَعۡدِ أَن يَأۡذَنَ ٱللَّهُ
لِمَن يَشَآءُ وَيَرۡضَىٰٓ (٢٦) إِنَّ ٱلَّذِينَ لَا يُؤۡمِنُونَ بِٱلۡأَخِرَةِ لَيُسَمُّونَ
ٱلۡمَلَـٰٓٮِٕكَةَ تَسۡمِيَةَ ٱلۡأُنثَىٰ (٢٧) وَمَا لَهُم بِهِۦ مِنۡ عِلۡمٍۖ إِن يَتَّبِعُونَ إِلَّا
ٱلظَّنَّۖ وَإِنَّ ٱلظَّنَّ لَا يُغۡنِى مِنَ ٱلۡحَقِّ شَيۡـًٔ۬ا (٢٨)
فَأَعۡرِضۡ عَن مَّن تَوَلَّىٰ عَن
ذِكۡرِنَا وَلَمۡ يُرِدۡ إِلَّا ٱلۡحَيَوٰةَ ٱلدُّنۡيَا (٢٩) ذَٲلِكَ مَبۡلَغُهُم مِّنَ ٱلۡعِلۡمِۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ
أَعۡلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِۦ وَهُوَ أَعۡلَمُ بِمَنِ ٱهۡتَدَىٰ (٣٠)
وَلِلَّهِ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى
ٱلۡأَرۡضِ لِيَجۡزِىَ ٱلَّذِينَ أَسَـٰٓـُٔواْ بِمَا عَمِلُواْ وَيَجۡزِىَ
ٱلَّذِينَ أَحۡسَنُواْ بِٱلۡحُسۡنَى (٣١) ٱلَّذِينَ يَجۡتَنِبُونَ كَبَـٰٓٮِٕرَ ٱلۡإِثۡمِ وَٱلۡفَوَٲحِشَ إِلَّا
ٱللَّمَمَۚ إِنَّ رَبَّكَ وَٲسِعُ ٱلۡمَغۡفِرَةِۚ هُوَ أَعۡلَمُ بِكُمۡ إِذۡ
أَنشَأَكُم مِّنَ ٱلۡأَرۡضِ وَإِذۡ أَنتُمۡ أَجِنَّةٌ۬ فِى بُطُونِ
أُمَّهَـٰتِكُمۡۖ فَلَا تُزَكُّوٓاْ أَنفُسَكُمۡۖ هُوَ أَعۡلَمُ بِمَنِ ٱتَّقَىٰٓ
(٣٢) أَفَرَءَيۡتَ ٱلَّذِى
تَوَلَّىٰ (٣٣) وَأَعۡطَىٰ قَلِيلاً۬
وَأَكۡدَىٰٓ (٣٤) أَعِندَهُ ۥ عِلۡمُ
ٱلۡغَيۡبِ فَهُوَ يَرَىٰٓ (٣٥) أَمۡ لَمۡ يُنَبَّأۡ بِمَا فِى صُحُفِ مُوسَىٰ (٣٦)
وَإِبۡرَٲهِيمَ ٱلَّذِى وَفَّىٰٓ (٣٧)
أَلَّا تَزِرُ وَازِرَةٌ۬ وِزۡرَ أُخۡرَىٰ
(٣٨) وَأَن لَّيۡسَ لِلۡإِنسَـٰنِ
إِلَّا مَا سَعَىٰ (٣٩) وَأَنَّ سَعۡيَهُ ۥ
سَوۡفَ يُرَىٰ (٤٠) ثُمَّ يُجۡزَٮٰهُ
ٱلۡجَزَآءَ ٱلۡأَوۡفَىٰ (٤١) وَأَنَّ إِلَىٰ رَبِّكَ ٱلۡمُنتَہَىٰ (٤٢) وَأَنَّهُ ۥ هُوَ أَضۡحَكَ وَأَبۡكَىٰ (٤٣)
وَأَنَّهُ ۥ هُوَ أَمَاتَ وَأَحۡيَا (٤٤)
وَأَنَّهُ ۥ خَلَقَ ٱلزَّوۡجَيۡنِ ٱلذَّكَرَ
وَٱلۡأُنثَىٰ (٤٥) مِن نُّطۡفَةٍ إِذَا
تُمۡنَىٰ (٤٦) وَأَنَّ عَلَيۡهِ ٱلنَّشۡأَةَ
ٱلۡأُخۡرَىٰ (٤٧) وَأَنَّهُ ۥ هُوَ
أَغۡنَىٰ وَأَقۡنَىٰ (٤٨) وَأَنَّهُ ۥ هُوَ رَبُّ ٱلشِّعۡرَىٰ (٤٩) وَأَنَّهُ ۥۤ أَهۡلَكَ عَادًا ٱلۡأُولَىٰ (٥٠)
وَثَمُودَاْ فَمَآ أَبۡقَىٰ (٥١)
وَقَوۡمَ نُوحٍ۬ مِّن قَبۡلُۖ إِنَّہُمۡ
كَانُواْ هُمۡ أَظۡلَمَ وَأَطۡغَىٰ (٥٢) وَٱلۡمُؤۡتَفِكَةَ أَهۡوَىٰ (٥٣) فَغَشَّٮٰهَا مَا غَشَّىٰ (٥٤) فَبِأَىِّ ءَالَآءِ رَبِّكَ تَتَمَارَىٰ (٥٥) هَـٰذَا نَذِيرٌ۬ مِّنَ ٱلنُّذُرِ ٱلۡأُولَىٰٓ (٥٦)
أَزِفَتِ ٱلۡأَزِفَةُ (٥٧)
لَيۡسَ لَهَا مِن دُونِ ٱللَّهِ كَاشِفَةٌ
(٥٨) أَفَمِنۡ هَـٰذَا ٱلۡحَدِيثِ
تَعۡجَبُونَ (٥٩) وَتَضۡحَكُونَ وَلَا
تَبۡكُونَ (٦٠) وَأَنتُمۡ
سَـٰمِدُونَ (٦١) فَٱسۡجُدُواْ لِلَّهِ
وَٱعۡبُدُواْ ۩ (٦٢)
Surah An-Najm
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi
Maha Mengasihani
Demi bintang semasa ia menjunam, (1) Rakan kamu (Nabi Muhammad yang kamu tuduh dengan berbagai
tuduhan itu), tidaklah dia menyeleweng (dari jalan yang benar) dan dia pula
tidak sesat (dengan kepercayaan yang salah). (2) Dan dia tidak memperkatakan (sesuatu yang berhubung
dengan agama Islam) menurut kemahuan dan pendapatnya sendiri. (3)
Segala yang diperkatakannya itu (samada
Al-Quran atau hadis) tidak lain hanyalah wahyu yang diwahyukan kepadanya. (4)
Wahyu itu (disampaikan dan) diajarkan
kepadanya oleh (malaikat Jibril) yang amat kuat gagah, (5) Lagi yang mempunyai kebijaksanaan; kemudian dia
memperlihatkan dirinya (kepada Nabi Muhammad) dengan rupanya asal, (6)
Sedang dia berada di arah yang tinggi (di
langit); (7) Kemudian dia mendekatkan
dirinya (kepada Nabi Muhammad), lalu dia berjuntai sedikit demi sedikit, (8)
Sehingga menjadilah jarak (di antaranya
dengan Nabi Muhammad) sekadar dua hujung busaran panah atau lebih dekat lagi;
(9) Lalu Allah wahyukan kepada hambaNya
(Muhammad, dengan perantaraan malaikat Jibril) apa yang telah diwahyukanNya.
(10) Hati (Nabi Muhammad) tidak
mendustakan apa yang dilihatnya. (11) Jika demikian, patutkah kamu hendak membantahnya mengenai apa yang
telah dilihatnya itu? (12) Dan demi sesungguhnya! (Nabi Muhammad) telah melihat (malaikat
Jibril, dalam bentuk rupanya yang asal) sekali lagi, (13) Di sisi "Sidratul-Muntaha"; (14) Yang di sisinya terletak Syurga "Jannatul-Makwa". (15)
(Nabi Muhammad melihat Jibril dalam bentuk
rupanya yang asal pada kali ini ialah) semasa "Sidratul Muntaha" itu diliputi
oleh makhluk-makhluk dari alam-alam ghaib, yang tidak terhingga. (16)
Penglihatan (Nabi Muhammad) tidak berkisar
daripada menyaksikan dengan tepat (akan pemandangan yang indah di situ yang
diizinkan melihatnya) dan tidak pula melampaui batas. (17) Demi sesungguhnya, dia telah melihat sebahagian dari
sebesar-besar tanda-tanda (yang membuktikan luasnya pemerintahan dan kekuasaan)
Tuhannya. (18) (Setelah kamu wahai kaum
musyrik Mekah mendengar keterangan yang membuktikan kekuasaan dan keagungan
Allah) maka adakah kamu nampak bahawa "Al-Laat" dan "Al-Uzza"; (19)
Serta "Manaat" yang ketiga, yang bertaraf
rendah lagi hina itu (layak disembah dan dianggap sebagai anak-anak perempuan
Allah)? (20) Patutkah kamu membahagi untuk
diri kamu sendiri anak lelaki (yang kamu sukai), dan untuk Allah anak perempuan
(yang kamu benci)? (21) Pembahagian yang
demikian, sudah tentu suatu pembahagian yang tidak adil. (22)
Benda-benda yang kamu sembah itu tidak
lain hanyalah nama-nama yang kamu dan datuk nenek kamu menamakannya. Allah tidak
sekali-kali menurunkan sebarang bukti yang membenarkannya. Mereka yang berbuat
demikian, tidak menurut melainkan sangkaan-sangkaan dan apa yang diingini oleh
hawa nafsunya. Padahal demi sesungguhnya telah datang kepada mereka petunjuk
dari Tuhan mereka. (23) Adakah manusia tetap
akan dapat mencapai segala yang dicita-citakannya? (Tidak!). (24)
Kerana Allah jualah yang menguasai segala
urusan akhirat dan urusan dunia. (25) (Golongan yang musyrik mengharapkan pertolongan benda-benda yang
mereka sembah itu) padahal berapa banyak malaikat di langit, syafaat mereka
tidak dapat mendatangkan sebarang faedah, kecuali sesudah Allah mengizinkan bagi
sesiapa yang dikehendakiNya dan diredhaiNya. (26) Sesungguhnya orang-orang yang tidak beriman kepada hari
akhirat sahajalah, yang tergamak menamakan malaikat itu dengan nama perempuan,
(27) Sedang mereka tidak mempunyai
sebarang pengetahuan mengenainya. Mereka tidak lain hanyalah mengikut sangkaan
semata-mata, padahal sesungguhnya sangkaan itu tidak dapat memenuhi kehendak
menentukan sesuatu dari kebenaran (iktiqad). (28) Oleh itu, janganlah engkau (wahai Muhammad) hiraukan
orang yang berpaling dari pengajaran Kami dan tidak mahu melainkan kehidupan
dunia semata-mata. (29) (Kepentingan dunia)
itulah sahaja tujuan terakhir dari pengetahuan yang dicapai oleh mereka.
Sesungguhnya Tuhanmu, Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat
dari jalanNya dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat
hidayat petunjuk. (30) Dan Allah jualah
yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi; (diciptakan
semuanya itu) untuk membalas orang-orang yang berbuat jahat menurut apa yang
mereka lakukan dan membalas orang-orang yang berbuat baik dengan balasan yang
sebaik-baiknya. (31) (Iaitu) orang-orang
yang menjauhi dosa-dosa besar serta perbuatan-perbuatan yang keji, kecuali salah
silap yang kecil-kecil (yang mereka terlanjur melakukannya, maka itu dimaafkan).
Sesungguhnya Tuhanmu Maha Luas keampunanNya. Dia lebih mengetahui akan keadaan
kamu semenjak Dia mencipta kamu (berasal) dari tanah dan semasa kamu berupa anak
yang sedang melalui berbagai peringkat kejadian dalam perut ibu kamu; maka
janganlah kamu memuji-muji diri kamu (bahawa kamu suci bersih dari dosa). Dialah
sahaja yang lebih mengetahui akan orang-orang yang bertakwa. (32)
Adakah engkau mengetahui (keburukan) orang
yang berpaling (dari menurut kebenaran kerana dia dihasut)? (33)
Dan setelah dia memberi sedikit
pemberiannya, dia memutuskannya (kerana menurut hawa nafsunya)? (34)
Adakah dia mempunyai pengetahuan mengenai
perkara yang ghaib sehingga dia dapat mengetahui (bahawa orang lain boleh
menghalang gantinya dari apa yang akan menimpanya pada hari akhirat)? (35)
Atau belumkah dia diberitahu akan apa yang
terkandung dalam Kitab-kitab Nabi Musa; (36) Dan juga (dalam Kitab-kitab) Nabi Ibrahim yang memenuhi dengan
sempurnanya (segala yang diperintahkan kepadanya)? (37) (Dalam Kitab-kitab itu ditegaskan): Bahawa sesungguhnya
seseorang yang boleh memikul tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain
(bahkan dosa usahanya sahaja); (38) Dan bahawa sesungguhnya tidak ada (balasan) bagi seseorang melainkan
(balasan) apa yang diusahakannya; (39) Dan bahawa sesungguhnya usahanya itu akan diperlihatkan (kepadanya,
pada hari kiamat kelak); (40) Kemudian usahanya itu akan dibalas dengan balasan yang amat sempurna;
(41) Dan bahawa sesungguhnya
kepada hukum Tuhanmu lah kesudahan (segala perkara); (42) Dan bahawa sesungguhnya, Dialah yang menyebabkan
(seseorang itu bergembira) tertawa dan menyebabkan (seseorang itu berdukacita)
menangis; (43) Dan bahawa sesungguhnya,
Dialah yang mematikan dan menghidupkan; (44) Dan bahawa sesungguhnya, Dialah yang menciptakan pasangan lelaki dan
perempuan. (45) Dari (setitis) air mani
ketika dipancarkan (ke dalam rahim); (46) Dan bahawa sesungguhnya, Dialah yang tetap menghidupkan semula
(makhluk-makhluk yang mati); (47) Dan bahawa sesungguhnya, Dialah yang memberikan (sesiapa yang
dikehendakiNya) apa yang diperlukannya dan memberikannya tambahan yang boleh
disimpan; (48) Dan bahawa sesungguhnya,
Dialah Tuhan (Pencipta) Bintang Syikra; (49) Dan bahawa sesungguhnya, Dialah yang membinasakan kaum "Aad" yang
pertama (kaum Nabi Hud). (50) Dan kaum "Thamud" (kaum Nabi Soleh). Maka tidak ada seorangpun (dari
kedua-dua kaum itu) yang dibiarkan hidup. (51) Dan kaum Nabi Nuh sebelum itu (telah juga dibinasakan).
Sesungguhnya mereka adalah orang-orang yang sangat zalim dan sangat melampaui
batas. (52) Dan bandar-bandar yang
ditunggang balikkan itu, Dialah yang (mengangkatnya ke angkasa dan)
menghempaskannya ke bumi; (53) Lalu (penduduk) bandar-bandar itu diliputi azab seksa yang
meliputinya. (54) Maka yang mana satu
di antara nikmat-nikmat Tuhanmu (yang tidak terhingga itu) engkau ragu-ragukan
(wahai manusia)? (55) (Al-Quran) ini
adalah pemberi amaran di antara jenis-jenis amaran yang telah lalu! (56)
Telah hampir masa datangnya saat yang
dekat itu (hari kiamat); (57) Tidak ada sesiapapun selain Allah yang dapat menahan atau
menghapuskan huru-hara hari kiamat itu. (58) Maka patutkah kamu merasa hairan terhadap keterangan-keterangan
Al-Quran ini (sehingga kamu mengingkarinya)? (59) Serta kamu tertawa (mengejek-ejeknya) dan kamu tidak
mahu menangis (menyesali kesalahan kamu serta takutkan balasan buruk yang akan
menimpa kamu)? (60) Sedang kamu adalah
orang-orang yang sombong angkuh, lagi yang melalaikan kewajipan? (61)
Oleh yang demikian, hendaklah kamu sujud
kepada Allah (yang telah menurunkan Al-Quran itu) dan beribadatlah kamu
kepadaNya (dengan sepenuh-penuh tauhid). / (62)